6 Snabba med Diana Bogic

0
2564
Diana Bogic, kommunikationsstrateg på Svenska Gjuteriföreningen.

Nu är det snart dags för årets Gjuteridagar. En av dem som står bakom arbetet med dagarna är Diana Bogic på Gjuteriföreningen. Ni ser ofta henne som avsändare på nyhetsbrev från föreningen. Men här får du veta lite mer om henne och Gjuteridagarna.

Text: Elisabeth Anderberg

Foto: Gjuteriföreningen

Kort, vem är du?  

Jag är nybliven 32 åring som bor i Jönköping med min man och två barn. Jag skulle inte påstå att jag som heltidsarbetande småbarnsförälder har så mycket fritid men när jag väl lyckas komma ifrån så är det oftast för att ta en promenad runt sjön eller läsa en bok. I övrigt chokladälskare med en stor kärlek för det italienska köket

Hur hamnade du på Gjuteriföreningen?  

När jag var anställd på Swerea SWECAST arbetade jag nära Svenska Gjuteriföreningens dåvarande Medlemsråd och Kompetensråd. När kansliet sedan öppnade så fick jag ett erbjudande om att börja jobba på föreningens kansli med kommunikation och marknadsfrågor. Så det är jag som skickar ut nyhetsbreven och sköter all annan kommunikation med medlemmar och andra intressenter. I övrig så arbetar jag också med mässor och konferenser, bland annat Gjuteridagarna.

Vad är bakgrunden och syftet med Gjuteridagarna?

Bakgrunden till Gjuteridagarna är att Svenska Gjuteriföreningen och Sveriges Gjuteritekniska förening ville slå ihop sina respektive vårkonferenser till en gemensam konferens. Förhoppningen var att fler skulle kunna delta om det var en konferens istället för två. På så vis skulle deltagarna spara tid, pengar och även på miljön. Sagt och gjort. Gjuteridagarna hölls för första gången i Skövde 2015. Förutom intressanta föredrag, möten med kollegor i branschen och en middag, så bjuds det även på en minimässa och posterutställning. På minimässan får Gjuteriföreningens leverantörsmedlemmar möjlighet att ställa ut och på posterutställningen så presenteras föregående års forskningsprojekt gjort inom CIC.

“Bakgrunden till Gjuteridagarna är att Svenska Gjuteriföreningen och Sveriges Gjuteritekniska förening ville slå ihop sina respektive vårkonferenser till en gemensam konferens. Förhoppningen var att fler skulle kunna delta om det var en konferens istället för två”

Förra årets Gjutfridagar slog besöksrekord. Vad var det som gjorde det tror du?

Det finns flera faktorer men om jag ska hålla mig till två så skulle jag säga studiebesöket på Scania och föredragen. Studiebesöket lockade många och när konferensen gick av stapeln hade vi 30 personer på reservlistan. Så jag skulle verkligen rekommendera dem som vill delta på årets studiebesök på Volvo att inte vänta för länge med att anmäla sig. Vad gäller innehåll så skulle jag säga att föredragen har stor betydelse för antalet deltagare. Eftersom vi har bra koll på målgrupperna för våra respektive konferenser kan vi med dem i åtanke välja ut föredrag som vi tror de skulle uppskatta. Förra året prickade vi rätt föredrag och förhoppningen är att deltagarna gillar innehållet i årets konferens lika mycket. Eller mer såklart!

Den 21-22 mars är det dags för årets Gjuteridagar. Vad kan vi förvänta oss?

Deltagarna kan förvänta sig två dagar fullspäckade med intressanta föredrag. Temat för i år är ”Gjuteriindustrin 2035 – en vägbeskrivning till en konkurrenskraftig och hållbar bransch”. Vi börjar med att presentera branschens önskemål för hur Gjuteriindustrin ska se ut år 2035 och därefter följer föredrag som ska vara vägledande till att uppnå detta. Vi har i år bokat in Thomas Eriksson, författaren till den omdebatterade boken Omgiven av idioter, för att prata om framtidens ledarskap och kommunikation. Det ska bli otroligt spännande att lyssna på honom, och höra om och hur han bemöter kritiken som riktats mot honom den senaste tiden.

Hur skulle du vilja se en ytterligare utveckling i framtiden av dagarna?

Vi som arbetar med konferensen är i grund och botten väldigt nöjda med upplägget för Gjuteridagarna men med det sagt så finns det såklart utrymme för förbättring. Gjuteridagarna är ett tillfälle där branschen visar upp sig och många företag finns representerade i samband med Gjuteridagarna. Här ser jag ett utmärkt tillfälle att marknadsföra och positioner vår bransch externt genom att locka media och politiker.

 

Vill du anmäla dig till Gjuteridagarna? (sista anmälningsdag 15 februari)

besök www.gjuteriforeningen.se

eller www.sgf-ghs.com

 

Om Diana:

Namn: Diana Bogic

Yrke: Kommunikationsstrateg på Svenska Gjuteriföreningen

Bor: Jönköping

Vilken låt väljer du till Spotifylistan: Åh så svårt! Men det får bli låten Here comes the sun med The Beatles. En favorit som hängt med i alla år och som jag alltid brukar spela extra mycket denna tid på året när jag längtar efter vår och sol.