Sök personligheter istället för kompetens

0
4912

Gjuteribranschen står inför utmaningar när det gäller att rekrytera personal till företagen. Därför tog Gjuteriet ett snack med Anna Palmgren, sektionschef på Arbetsförmedlingen, om hur man kan tänka när man söker ny personal.

Text: Elisabeth Anderberg

Foto: Camilla Veide/Arbetsförmedlingen

1. Berätta kort om dig själv och vad du jobbar med.

Jag har arbetat i 13 år på Arbetsförmedlingen. Jag började där efter att företaget jag jobbade på gick i konkurs och en kompis till mig tipsade om ett jobb på Arbetsförmedlingen. Det gick ut på att jag skulle ringa upp företag och fråga om de behövde vår hjälp. Sedan blev jag arbetsförmedlare och efter det har jag varit chef på diverse avdelningar inom Arbetsförmedlingen.

Sedan årsskiftet är jag är sektionschef och jobbar med ett uppdrag som heter Digitalt engagemang. Det innebär att vi ska se till så att myndigheten ska bli mer digital. 2.

2. Gjuteribranschen, liksom all industri, har svårt att få tag på folk. På vilket sätt kan de tänka annorlunda när de söker folk istället för att endast söka via en annons?

Jag tror att flera branscher måste tänka annorlunda. Idag kanske man måste söka kompetens i form av personer istället för yrkeskunnande. för att man ser till så att man får det som företaget vill ha det.

Vi har en massa människor idag som ska ut på arbetsmarknaden och om det finns exempelvis språkförbistringar så kan vi tillsammans med företagen skräddarsy en utbildning där de får gå en undervisning via oss samtidigt som de har praktik på företaget.

Bara detta att låta någon komma på praktik är bra. Man brukar se ganska snabbt om personerna har de egenskaper man söker efter.

Sedan finns det något som heter Sök Kandidat på Arbetsförmedlingen. Det är en typ av bank där personer som vill vara synliga på arbetsmarknaden finns. Där kan man som arbetsgivare gå in och leta upp personer som skulle kunna vara intressanta för dem att anställa.

Sedan finns även en annan plattform som heter Jobskills där nyanlända kan registrera sig. Där har vi översatt deras betyg och referenser med mera för att det ska bli lättare för företag att se vad de har för erfarenhet med sig sedan tidigare.

3. Det finns företag i branschen som anställer ”bra personer” som de uttrycker det oavsett deras tidigare erfarenheter utan väljer att utbilda dem själva. Är det ett bra sätt att tänka och varför?

Först av allt så har de tänkt långsiktigt. Som arbetsgivare kan man inte längre tänka kvartalrapportsvis. Den tiden är förbi.

Om man istället tänker på att man vill anställa rätt person som passar in i teamet, beroende på vad man nu vill ha. Det kan ju vara så att man behöver en som har ett positivt tänk eller en som är lite tillbakadragen för att väga upp de andra som är framåt och högljudda. Om man tar en med de personliga egenskaperna och sedan själva lägger tid på att lära upp dem hantverket eller yrkeskunnandet så har man investerat väldigt mycket i den personen och det ger en ömsesidig respekt. Det är lite längre startsträcka men mer hållbart i längden.

Egentligen är det inget nytt fenomen. Så har vi gjort med arbetskraftsinvandring i alla år. Skillnaden idag är att vi behöver inte åka utomlands för att locka folk till Sverige, de finns redan här.

“Dels så finns det fortfarande en bild av att det inte finns några högstatusjobb inom industrin, vilket är helt fel”

4. Varför tror du att just industrin har svårt att få tag på folk idag?

Det finns nog flera orsaker till det. Dels så finns det fortfarande en bild av att det inte finns några högstatusjobb inom industrin, vilket är helt fel. Men bilden av en smutsig arbetsplats där man arbetar med monotona arbetsuppgifter sitter fortfarande fast. Sedan tror jag att urbaniseringen har en stor betydelse. Unga människor idag kanske inte alltid tänker på vad de vill jobba med, utan var de vill bo. Och då lockar storstäderna mer än ett litet samhälle. Därför är det viktigt för företagen att marknadsföra sig själva, berätta vilka fördelar som finns, att de visar vad man gör tillsammans alltså alla de mervärden som finns.

Men det är också viktigt att hela branschen tar ett grepp tillsammans för att marknadsföra branschen. Att jobba med PR eller annonsförsäljning är inte alltid så kul. Men där har vi två branscher som lyckats sälja in sin bransch som något coolt och bra att jobba inom.

5. Hur kan en högre digitalisering bidra till att ett företag blir mer attraktivt på arbetsmarknaden?

Det handlar om att synas på sina egna villkor. Företag idag kan inte förlita sig på att andra beskriver verksamheten på rätt sätt. Då måste de göra det själva.

Att finnas på sociala medier är viktigt eftersom det finns många som hör talas om ett företag idag och sedan går de ut på sociala medier för att se hur företaget profilerar sig. Sedan är det lättare för folk idag att skicka iväg ett meddelande via sociala medier om man blir intresserad av företaget än att de tar sig platsen för att knacka på.

Och det kan handla om allt till att man presenterar sina praktikanter på Facebook till att man lägger upp företagsnyheter på LinkdIn.

Regeringen har ju dessutom tagit fram en digitaliseringsstrategi som innebär att Sverige och dess företag ska bli bäst på digitalisering.

6. Hur tror du att vi kommer att rekrytera i framtiden?

Idag jobbar många, privat och företag, mycket med film, influencers och youtube. Man marknadsför sig själv på det sättet.

I framtiden tror jag att vi kommer se hur botar kopplar ihop företag och personer som matchar varandra genom det som ligger uppe på nätet. Därför är det viktigt för företag att faktiskt redan vara digitala för att i framtiden vara en attraktiv part att matchas ihop med.

Namn: Anna Palmgren

Bor: Växjö

Yrke: Sektionschef på Arbetsförmedlingen och utgår från Stockholm i jobbet

Vilken låt väljer du till spotifylistan ”Gjutarlåtar”: Greyhound av Swedish house maffia. Det är en låt som peppar och får igång folk och man tar liksom i lite extra när man lyssnar på den.