6 snabba med Elisabeth Anderberg

0
183

Hon har jobbat inom psykiatrin, tidningsbranschen, på Sveriges Radio och i hockeybranschen. Nu driver hon den egna PR-byrån Skatan PR och är ny redaktör för Gjuteriet. Lär känna Elisabeth Anderberg.

  1. Vem är du?

Ja det är en fråga man borde ställa sig själv varje morgon. Jag beskrev mig själv i en annan intervju en gång som en simpel raggarbrud från Moheda. Och det är jag väl fortfarande innerst inne. Men idag bor jag i Växjö, efter att ha flyttat runt lite i landet.

Jag tycker om att göra och lära mig nya saker. Jag vill gärna utmana mig själv. I allt. Det kanske har att göra med att jag är en grym tävlingsmänniska.

Sedan försöker jag vara en god medmänniska. Det kanske låter som en klyscha, men det är något som många glömmer bort idag. Det är viktigt att vi är snälla mot varandra. Kanske mer viktigt idag än någonsin tidigare.

Som motvikt till det snälla har jag däremot ett sju helvetes temperament. Därav namnet på min PR-byrå… Men jag är den typen som kan explodera och sedan går det över snabbt. Fast jag tycker ändå att jag har lugnat ner mig. Det har väl med åldern att göra.

Men. Jag svär fortfarande alldeles för mycket. Det går nog aldrig över.

 

  1. Hur hamnade du som redaktör på Gjuteriet?

Jag fick frågan av styrelsen på Gjuteriinformation om jag var intresserad. De hade ganska specifika mål med Gjuteriet gällande digitalisering. Och eftersom jag har jobbat med det både inom tidningsbranschen när det begav sig med att lansera digitala tidningar och inom Sveriges Radio och deras webb så tyckte jag att det var ett spännande uppdrag.

Så jag läste på lite om branschen och tidningen Gjuteriet och tog fram ett förslag till styrelsen på hur mina tankar gick. De gillade det och här är jag nu.

 

  1. Kan du berätta lite mer om den digitala utvecklingen av Gjuteriet?

Ett kort svar skulle kunna bli att det nu finns en digitaltidning på nätet. Men det är så mycket mer än så.

Ibland tror folk att man är motståndare till papperstidning om man jobbar med digitaltidning. Tvärtom. Jag älskar papperstidning och tror att när det gäller tidningar som Gjuteriet och andra branschtidningar så kommer de inte att försvinna.

Däremot så måste man idag finnas på nätet. Det handlar om att vara tillgänglig för alla och att på flera plattformar kunna sprida nyheter och den kunskap som finns inom gjuteribranschen.

När jag läste på om gjuteribranschen så slog det mig att media i allmänhet är ganska dåliga på att uppmärksamma denna bransch. En förklaring till det är att stora delar av branschen inte fokuserar så mycket på att sprida nyheter om sina verksamheter och företag på nätet mer än en blänkare på sin hemsida. Där kan gjuteriet.se spela en viktig roll. Vi kan bli den aktör man vänder sig till när man vill få ut något.

Sedan kommer det att uppdateras mer kontinuerligt på webben. Till exempel om det händer något akut så kan man läsa om det, det kommer filmklipp eller någon politisk fråga eller beslut som berör branschen, då kan vi inte vänta på att tidningen ska tryckas.

 

  1. Vad har du för erfarenhet av gjuteribranschen?

Haha, om du visste hur många gånger jag fått den frågan nu. Jag har ingen erfarenhet alls. Men jag har erfarenhet av att göra tidning. Jag har jobbat som journalist under 15 år och har en bra fingertoppkänsla när det gäller att skriva om sådant som folk är intresserade av. Jag kan konsten att skapa intresse helt enkelt.

Sedan hoppas och tror jag att jag kommer lära mig mycket om branschen när jag är ute och gör reportage. Det är så de flesta journalister fungerar. Man kan inte alltid ämnet man ska ta sig an, men man får helt enkelt ta och lära sig tillräckligt.

Dessutom så är jag ju inte här som en expert för branschens del. Det är ju dem jag ska intervjua.

 

  1. Kommer vi att se några förändringar i tidningen?

Ja det kommer ni säkert att göra. Men inte så stora hoppas jag. Jag tycker att tidningen är bra och de redaktörer som gjort jobbet tidigare har gjort ett strålande jobb.

Ni kanske kommer att se lite mer av människorna bakom branschen. Jag tycker att det är viktigt att lyfta fram deras betydelse i en organisation eller verksamhet. På samma sätt som jag älskar ny teknik och resultatet av forskning som leder utvecklingen framåt så älskar jag människorna som står bakom. Det ena tar inte ut det andra.

Sedan hoppas jag att det ska bli mer engagemang från läsarna som syns i tidningen. Idag är det premiär av Månadens gjutare där det är just läsarna som har nominerat. Det kommer mer sådant. Både i pappersformatet och i den digitala tidningen.

 

  1. Du har skapat en spotifylista som heter Gjutarlåtar, varför då?

Jag fick höra ett uttryck om att gjutare alltid sjunger. Och det gör jag också, så jag tcykte det var skitkul. Så då kom jag på idén att personer som medverkar i tidningen ska få välja en låt var som jag lägger in i listan. Sedan kan alla gjutare ladda ner den från Spotify och lära känna sina kollegor runtom i landet via deras låtval.

Faktaruta:

Namn: Elisabeth Anderberg (men alla kallar mig för Bettan)

Aktuell som: Ny redaktör för Gjuteriet och gjuteriet.se

Ålder: 42 år

Bor: Växjö

Familj: Lever i en Tomten är far till alla barnen-familj tillsammans med sambo. Har två biologiska söner som är 22 och 16 år plus barn och barnbarn som inte kommer från min livmoder men från mitt hjärta.

Intresse: Utmaningar. Jag försöker varje år att göra något jag aldrig gjort tidigare. Förra året vandrade jag Jämtlandstriangeln i det värsta vädret de haft under 20 år. Året före dess cyklade jag sydostleden mellan Växjö och Simrishamn. En sträcka på 27,4 mil. Helt otränad.

Låt på spotifylistan Gjutarlåtar: American sweetheart av Elle King. (Följ listan här.)