Mänskligare robotar för framtiden

0
379
Susanne Timsjö försäljningschef för ABB-enheten Robotics. Foto Jonas Bilberg

En mänskligare robot som kan producera för lågvolymserier. Så kommer det att se ut i framtidens gjuterier.

– Människa, robot och teknik kommer att samarbeta på ett helt nytt sätt, säger Susanne Timsjö, försäljningschef för ABB-enheten Robotics i Sverige.

När ABB:s(då Asea) första industrirobot kom i mitten av 1970-talet var gjuterierna snabba att haka på. De såg tidigt en fördel att automatisera monotona och hårda jobb.

-Vi har jobbat med gjuteribranschen i över 45 år. Det är en mogen bransch där robotiseringen gått långt, säger Susanne Timsjö, försäljningschef för ABB Robotics, Sverige.

Men robotiseringen är långt ifrån över. Gjuterierna fortsätter att köpa in robotar. Också när den sjunde generationens industrirobot, IRB 6700 lanserades för några år sedan stod gjuterierna på rad. Då för att för första gången köpa en grafitgrå robot, inte den klassiska orangea som hade bytts ut.

Vilka robotar köper gjuterierna?

-I första hand våra speciella Foundry-robotar som är utvecklade för att klara den extrema miljö som finns i gjuterier. De finns i flera versioner, men alla är IP 67-klassade och klarar utmaningar med extrem värme, smörjmedel och sand, säger Susanne Timsjö.

Främst har robotarna två funktioner i gjuterierna– maskinbetjäning och materialhantering.

Men i framtiden tror Susanne Timsjö att de får andra uppgifter. Inte minst att samarbeta närmare och mer intelligent med de som jobbar i gjuterierna.

-Framtidens robotar i industri 4.0, den fjärde industriella revolutionen, kommer att bygga på mycket effektivare och flexiblare produktion där digitalisering möjliggör användandet av robotar för lågvolymserier. Människa, robot och teknik kommer att samarbeta på ett helt nytt sätt, säger Susanne Timsjö.

En försmak finns redan i ABB:s robot YuMi (you and me) som i första hand är tänkt för slutmontering av små komponenter.

Kanske i första hand inte för gjuterier, men något som indirekt ändå kommer att gynna gjuterierna, spår Susanne Timsjö.

-Elektronikbranschen som riktar sig mot konsumenter växer starkt med ökad digitalisering och där finns ett stort behov av robotar.

Den ökade produktionen i elektronikbranschen ger också gjuterierna mer jobb.

-Vi ser redan en trend att gjuterier levererar mer till elektronikbranschen, till exempel med gjutna chassin till smartphones. Det kommer att betyda en förändring när gjuterierna riktar får än större volym mot a andra branscher än fordonsindustrin.

Hurdå?

-Till fordonsindustrin krävs det stora volymer. Här kan det handla om mer flexiblare produktion i mindre serier.

Finns det ingen risk att robotarna tar över helt?

-Nej, det skapar snarare en möjlighet för en industri att växa och vara konkurrenskraftig, både omsättningsmässigt som med antal anställda. Robotarna tar jobb som de är mer lämpade för än vi människor.

Metallfabriken Ljunghälls i småländska Södra Vi var tidiga med att robotisera. Redan 1987 köptes den första ABB-roboten. I dag är det runt 140 robotar i gjuteriet, som jobbar mest mot fordonsindustrin.

– Robotarna ökar både produktiviteten och kvaliteten. Kvaliteten på robotarna har dessutom blivit bättre. Jag ser inga nackdelar med robotiseringen, säger Tomas Gustavsson, produktionschef på Ljunghälls.

Framtidens allt ”mänskligare” robotar kommer också att öka säkerheten och förbättra arbetsmiljön. De ska dessutom vara enkla att arbeta med, menar Susanne Timsjö:

-Även vid den största roboten ska du känna dig helt säker, utan burar eller staket. Robotar finns i människans tjänst.

Text: Fredrik Nejman Foto: ABB