Är alla pressgjutare redo för framtiden?

0
266
Första kontorshuset i den pågående satsningen på reogjutning i staden Jiangle i Kina. Bakom denna byggs nu ett stort antal fabrikslokaler om 3000 kvm styck för de som önskar etablera verksamhet relaterat till reogjutning.

Detta är en artikel skriven av Jönköpings Universitet

57 procent av aluminiumgjutgodset har gått till bilindustrin och detta kommer inte att minska visade en marknadsundersökning av företaget Arthur Little. Frågan som vi nu måste ta ställning till är om vi är redo att hantera nya produkter och ny kravställning som kommer på framtidens gjutgods eller kommer pressgjutning att bli ersatt av andra gjutmetoder eller kommer komponenterna att bli ersatta av smidda och svetsade produkter?

I diskussion med företag som Audi och Magna har det kommit fram med mycket stor tydlighet att lättviktät viktigt och nödvändigt men det som är viktigast är kostnad. Detta är viktigare än vikten inom bilindustrin. Situationen för tyngre fordon är det inte riktigt samma sak. Naturligtvis kan inte kostnad bortses från men lättvikt är här ännu viktigare. Vad är det nu som sker?

Inom bilindustrin där hybridlösningar och eldrift är på stark frammarsch har det under lång tid fokuserats på lättvikt och det finns lösningar inom lättvikt med många olika design och materiallösningar som är likvärdiga. Det som vinner här är kostnad och krocksäkerhet. Krocksäkerhet betyder i många fall god duktilitet. Legeringar som AlMg4Fe2 med brottförlängning på 11-15 procent i pressgjutet tillstånd är ju jättespännande. Vem av er kan gjuta detta material idag? Hur många av er känner till att ett material med denna höga järnhalt är gjutbart?

Produktregistret kommer att modifieras då det med eldrift blir ett högre bakaxeltryck och det kanske till och med blir så att bromsskivorna kommer att pressgjutas i SiCaLight material istället.

På lastbilssidan är viktreduktion kritiskt och här är det i första hand de nya utsläppsreglerna som kräver förändringen och på dagens lastbilar som väger drygt 14 ton måste dessa fram till 2030 ner till under 11 ton för att kraven skall klaras. För att klara detta måste materialbyte och innovativa designlösningar, där gjutning har en enorm fördel, att göras på chassis och hjulupphängning. Skillnaden mot personbilssidan är att här är det utmatningshållfasthet som är dimensionerande. Hur gjuter ni tillräckligt bra för att kunna värmebehandla och nå tillräcklig utmattningshållfasthet? Kokillgjutning är ju en process, men produktivitetskrav för volymer och kostnadsläget dikterar pressgjutning. Är ni redo?

“Jag frågar nu alla svenska pressgjutare, har ni råd att låta bli?”

Vad händer utomlands och då främst i Kina?

I skrivande stund sitter undertecknad på sitt kontor i Kina och jag kan rapportera att vädret är fint luften är ren och snart kommer det att vara 3000 personer som reogjuter komponenter åt telekom och bilindustrin i staden Jiangle som ingen har hört talas om. 6 av de 10 största elbilstillverkarna är kinesiska i idag och detta kommer att kräva nya tillverkningsresurser. Fas ett, på denna jättesatsning på reogjutning i Kina kommer att vara i drift inom det kommande halvåret. Denna satsning bygger dessutom på RheoMetal-processen som ju är en uppfinning från Jönköping University. Det pågår både legeringsutveckling och applikationsutveckling med universitet runt om i Kina, samtidigt som pressgjutmaskiner nyutvecklas med ny spännande styrning som är specialanpassad för reogjutning. Detta för att just kunna möta ökade krav på värmeledning, duktilitet och utmattningshållfasthet hos komponenter tillverkade i en pressgjutningsprocess utnyttjande reogjutning.

Hur gör vi med verktygslivslängen då?

Konkurrenskraft vinns ju genom att ha låga verktygskostnader och det är ju i första hand den termiska belastningen som sliter it verktygen. Genom att reogjuta kan den sprayade vattenmängden minskas, vilket minskar dragspänningarna som bildas i ytan och orsakar termisk utmattning av verktyget, samtidigt är den totala värmebelastningen i storleksordning 20 procent lägre och den initiala värmeschocken bara hälften så kraftig. Försök med GISS processen, en reogjutningsprocess utvecklad vid MIT, har visat att efter 100000 skott hade bara sex procent av hårdheten förlorats vid reogjutning. För pressgjutning hade hela 17 procent förlorats i hårdhet, efter samma antal skott. Jag frågar nu alla svenska pressgjutare, har ni råd att låta bli?

Träning i reogjutning!

Vid Material och Tillverkning kommer det den 23 maj kl 10-14 inklusive en lättare lunch, att ges en introduktion till reogjutningsområdet som föreläsning och grupparbete. Ni kan ta med en egen komponent för diskussion och analys. Önskar ni mer information eller vill anmäla er kan ni kontakta Anders Jarfors (036-101651, anders.jarfors@ju.se). För anmälan per mail skall ni ange eventuella matallergier

Material och Tillverkning
Anders Jarfors, Professor, Ansvarig för aluminiumområdet och externa relationer
Tel: 036-101651, e-mejl: anders.jarfors@ju.se

Salem Seifeddine, Professor, Avdelningschef
Tel: 036-101662, e-mejl: salem.seifeddine@ju.se