Med kvinnligt fokus

0
663
Kvinnligt nätverk i leverantörsbranschen.

2018-04-10

Att vara kvinna i industribranschen kan ibland kännas ensamt. Och även om företagen vill ha fler kvinnor anställda så är det svårt att locka dem till branschen.

Det ville Gabriella Banehag råda bot på och startade nätverket ”Kvinnan i Leverantörsindustrin”.

-Mitt mål är att kunna lägga ner nätverket för att det inte behövs längre. Men vi har lång väg dit, säger hon.

 

Text och foto: Elisabeth Anderberg

 

Ett 30-tal kvinnor möts upp på CEVT i Göteborg. Flera känner varandra sedan tidigare och de som inte känner någon hittar snabbt samtalsämne. Alla har ju en gemensam nämnare – de är kvinnor i leverantörsindustrin.

-När jag började i branschen så kände jag att det behövdes ett kvinnligt nätverk. Vi måste göra vad vi kan för att locka kvinnor, säger Gabriella Banehag som arbetar på Fordonskomponentgruppen, FKG.

Nu har nätverket funnits sedan 2015 och idag är det cirka 200 medlemmar och intresset ökar för varje år.

På träffarna samlas man för att lyssna på föreläsningar och nätverka. Under dagens träff så får deltagarna börja med att lyssna till Jo Zhou, HR-chef på CEVT, då hon berättade om företaget och om moderbolaget Geely med sina 70 000 anställda världen över och som 2017 sålde 1,24 miljoner fordon.

Jo Zhou pratar om allt från hur företaget bildades till vilka kulturskillnader det kan bli idag när man i branschen behöver rekrytera från hela världen och inte bara i sitt eget land.

Givetvis ville CEVT passa på att prata lite om sitt arbete med XC40 som vid tillfället just vunnit pris för årets bil. Och hur de arbetat med Geelys första helt egen utvecklad bil Lync & Co som har lanserats i Kina och som är en framtidens bil med all sin teknik.

Föreläsningarna avslutas med att Johanna Murman från Triathlon Group berättar om deras arbete med rapporter kring råmaterial. Något som också var väldigt aktuellt då flera satt och väntade på om Trump skulle införa strafftullar på stål och aluminium just den dagen.

Så dagens föreläsningar gav inspiration och kunskap till deltagarna, men nätverkandet verkade ge minst lika mycket inspiration.

– Dessa träffar visar vilken bredd av yrken det finns inom industribranschen och det är ju det som är så viktigt att visa, säger Gabriella.

Hon tror att man måste börja mycket tidigare med att locka in kvinnor – redan vid skolstadiet.

– Det måste ju göras ett arbete med utbildningarna. Att man visar hur roligt det är och hur många möjligheter det finns, menar hon.

Med på träffen är Susanne Johansson, VD för Texla. Hon har erfarenhet av att få in kvinnor i industrin.

När hon började jobba i industribranschen 1990 så var det alltid män på höga positioner och sedan dess har hon arbetat medvetet med att ett jämställdhetsarbete. Texla har idag 320 anställda varav 56 procent är män och 44 procent kvinnor. Så de är så gott som framme vid målet.

– Det är bevisat på forskningsnivå att en jämställd organisation och verksamhet ger ett bättre resultat. Det handlar om allt från energin på arbetsplatsen till vilken mentalitet man får, säger Susanne och berättar om en man på en av arbetsplatserna som tyckte att det var helt idiotiskt först att arbeta med att få in kvinnor i verksamheten. Men som för inte så länge sedan kom till henne och erkände att hon hade rätt, jämställdheten bidrog till ett bättre resultat.

”Det finns inga kvinnor som söker jobben vi har ute” är ett vanligt argument för att det är få kvinnor inom industrin. Men Susanne Johansson tror att man tänker lite fel.

– Hur utformar man annonser idag? Lockar det kvinnor att söka? Eller rättare sagt, lockar det unga att söka jobben? Det finns problem att locka unga personer över huvud taget, säger hon.

Hon tror att ett steg i rätt riktning skulle vara att se över företagets värderingar, hur ser hemsidan ut, när personer söker upp oss på nätet – ser vi ut som en arbetsplats vi vill arbeta på?

– Personer som söker jobb idag nöjer sig inte med att gå till ett jobb och sedan få lön. Arbetsplatser måste tänka på att vara attraktiva. Vad gör man för sin personal? Om man väljer att gå på hockey eller till ölbryggeri som personalaktivitet så kanske man omedvetet riktar sig mot män, säger Susanne.

Gabriella håller med i resonemanget och vill genom nätverket lyfta resor man gör inom branschen.

– Jag var i Kina för ett tag sedan. Ensam kvinna. Det var jätteintressant och lärorikt, så det ska väl inte bara vara gubbar och jag på nästa resa, säger hon.

Vid nästa nätverksträff i maj så kommer deltagarna att få testköra den nya Nimbus tillverkad av Finnveden Executive. Gabriella berättade också om en resa till Tyskland där ämnet kommer att vara Digitalisering ur kvinnlig synvinkel.

– Så problemet är inte att företagen inte vill, men de vet inte riktigt hur de ska göra för att locka kvinnor, säger Gabriella.

Dagens nätverksträff avslutades med att deltagarna fick testköra simulatorn som CEVT använder sig av. Något som blev en av dagens många höjdpunkter.

Här kan du hitta mer information om nätverket – Kvinnan i leverantörsindustrin